Regen is slechts regen

In de cursus over omgaan met chronische pijn kwam ik de volgende stelling tegen:

'Regen is slechts regen, dat betekent  niet dat het slecht weer hoeft te zijn'.

Heb je weleens naar mensen gekeken die in een regenbui voorbij fietsen? de één ongedwongen het hemelwater gewoon maar over zich heen laten stromen zonder ergenis. De ander helemaal ineen gedoken met samengeknepen ogen, de capuchon nog net niet over het gezicht heengetrokken. Bij de laatste is het slecht weer, voor de eerste gewoon een alledaags buitje. Het laat zien hoe we met de omstandigheden omgaan. Het woord 'regen' kan je vervangen door het woord 'pijn'. Als je de zin afmaakt betekent dat als je pijn hebt dat het dan nog niet gelijk slecht weer hoeft te zijn. De één laat het er gewoon maar 'zijn', de ander gaat er gebukt onder. In het laatste geval gaat het brein direct op zoek naar een verklaring, een oplossing. We gaan als het iets langer duurt in het verzet. We proberen het 'weg te bewegen' of er ontstaat bewegingsangst. We zoeken naarstig het internet af op zoek naar een aandoening die bij de pijnklachten hoort. Ter geruststelling. We maken doemsenario's in ons brein en de emotionele centra in ons brein gaan  'aan staan' waardoor pijnsignalen versterkt worden. Er ontstaat extra spanning in de spieren als gevolg van stress en ongerustheid.

In mijn behandelingen onderzoek ik altijd hoe cliënten omgaan met hun pijn. Vooral als de pijn langere tijd aanwezig is. De manier van omgaan met de klachten kan een grote herstelbelemmerende factor zijn. Coaching en helpen hier bewust van te worden zijn belangrijke interventies in de behandeling.