De Mindful Fysiotherapeut


Mindfulness betekent letterlijk met je aandacht ergens volledig bij zijn. Veelal zijn we met onze gedachten in het verleden of in de toekomst. We plannen of we tobben hoe iets moet worden opgelost, of we hebben schuldgevoelens over iets in het verleden. Ik noem het altijd: we leven in onze denktank. Als dit heel veel gebeurd en als het stress oplevert dan ontstaat er een spanning in het lichaam. Veelal worden we ons dan pas bewust van ons lichaam. We ervaren pijn of verkramping. Spanningshoofdpijn is daar een goed voorbeeld van. Als dit langer bestaat dan gaan we ons er zorgen over maken, of we verzetten ons ertegen. Dit laatste werkt heel subtiel en zijn we ons niet bewust van. Mindfulness technieken toepassen leert ons daar meer bewust van te worden. We gaan de manier waarop we onszelf vastzetten herkennen en we leren er afstand van te doen. Inzicht hierin geeft ruimte en doet pijnklachten vaak al met meer dan de helft verdwijnen of minder erg maken. Hieronder vermeld ik diverse stellingen die te maken hebben met mindfulness. Het zijn korte zinnen, als die u nieuwsgierig maken, verder uitgelegd worden. Ik wens u veel leesplezier.

Dit hoofdstuk is in aanmaak.

Van de 'doe' naar de 'zijn' modus                  lees verder


De 'automatische piloot'                               lees verder


Mindful mediteren is niet zweverig, maar wat is het wel?                                                                                          lees verder

De effecten van Mindful mediteren.                                                                                                                          lees verder