Dry Needling Extremiteiten en Wervelkolom

Door middel van Dry Needling wordt met een acupunctuurnaaldje kortdurend op de 'triggerpoints' van spieren geprikt, waardoor ze snel en langdurig ontspannen.

Dry Needling heeft niets met acupunctuur te maken. Acupunctuur gaat uit van energiebanen, de zogenaamde meridianen. Dry Needling wordt toegepast op de 'triggerpoints', die kort gestimuleerd worden.

Een 'triggerpoint' is een punt in de spier waar spanning zich verzameld. Door deze grotere spanning raakt de circulatie in de spier verstoort en vormt zich een ophoping van afvalstoffen, de zogenaamde 'spierknoop'. Het vergt vaak 'fingerspitzengefuhl' om deze spierknoopjes te vinden.

Door het triggerpoint met het naaldje aan te prikken ontstaat vaak een schokje ofwel een krampgevoel. Dit is een ontlading van de spier, waardoor de gehele spier zich diep ontspant. Mensen ervaren direct een ontspanning, spieren testen sterker en bewegingsuitslagen in een gewricht worden groter. Triggerpoints veroorzaken vaak pijn op afstand: een triggerpoint in de heup geeft bijvoorbeeld lage rugpijn of pijn in het onderbeen. Het inbrengen van de naald wordt bijna niet gevoeld omdat het heel snel gebeurd en daardoor de huid (het tastorgaan) misleid wordt.

Triggerpoints kunnen op verschillende manieren ontstaan: na een ongeval, bij langdurig verkeerde of verkrampte houding ( denk aan lang zitten achter een computer), sportblessures, psychologische factoren zoals stress en depressie, na langdurige afwezigheid van beweging ( denk aan botbreuken), slaaptekort.

De methode is onderdeel van de fysiotherapiebehandeling en daarom zijn er geen extra kosten aan verbonden.

U kunt mij vinden onder gecertificeerde fysiotherapeuten op de landelijke website : www.dryneedling.nl .

Link:  https://www.dryneedling.nl/pages/fysiotherapeuten.php?pid=2005&filter=riem